Lisa goes Down Under

De start van het nieuwe jaar in Sydney.

“Don’t be scared to walk alone, don’t be scared to like it”

Als eerste natuurlijk allemaal een gelukkig nieuwjaar! Ik hoop dat jullie net als mij terugkijken op een heel mooi en sprankelend 2016 en alweer mooie plannen hebben voor 2017! Mijn jaarwisseling hier in Sydney was groots en fantastisch, maar laat ik bij het begin beginnen.

Inmiddels zit ik al weer meer dan 3 maanden in het betoverende Sydney. Het voelt zo onwerkelijk, de tijd vliegt. Al drie maanden hier en nog steeds absoluut geen spijt dat ik deze stap heb genomen! Ik geniet van elke dag, het spelen en uitstapjes maken met de kinderen, het strand of stad met vriendinnen en vooral steeds meer van alle tripjes die zijn geweest en komen gaan. Ik kan nu het nieuwe jaar is gestart echt niet meer wachten tot ik mijn grote reisplannen ga waarmaken, maar tegelijkertijd kijk ik op tegen het afscheid met mijn lieve host family en met name het afscheid van Sophia en Max. Inmiddels is er ook al een nieuwe au pair gevonden, een ander Nederlands meisje, wat het afscheid toch al stiekem wat dichter bij brengt. Maar goed nog 2 maanden en een week te gaan om te genieten en te zien hoe snel mijn kinders groot worden. Ik voel me net een echte mama.

Het is inmiddels alweer een tijdje terug dat ik een blog heb geschreven wat het redelijk moeilijk maakt om alles nog per dag te herinneren. Nu het hier hoog zomer is, en de temperaturen flink oplopen, ben ik regelmatig met mijn vriendinnen bij het strand te vinden. Zwemmen, lunchen en shoppen zijn hier dan ook dagelijkse bezigheden. Ook met de kinderen gaat het nog steeds ontzettend goed, ze groeien als kool en Max begint steeds duidelijker te praten wat erg leuk is om te zien.
De laatste maand stond verder vooral in het teken van kerst. De kerstboom werd al vroeg opgetuigd en aangezien mijn familie natuurlijk erg multicultureel is, kwamen er van alle hoeken van de wereld cadeaus binnen via de post die mooi onder de kerstboom werden gelegd. Ook zijn we gezellig een avond met het gezin richting de Christmas Lights gegaan, wat een big thing is hier in Sydney. Alle huizen in bepaalde straten hebben hele kunstwerken van lichtjes in hun tuinen gebouwd wat natuurlijk erg mooi is om te zien! Daarnaast werd ik uitgenodigd om mee te gaan naar de Christmas Party van Brian’s werk. Het was leuk om te zien waar hij elke dag heen gaat en er was genoeg eten en entertainment om ons daar te vermaken. Ook had Sophia haar Christmas Concert van haar day-care waar ook een ware Graduation bij hoorde, inclusief diploma en kleren. Na de zomervakantie, die nu in volle gang is, gaat ze natuurlijk naar de grote school en we zijn al druk bezig haar hier goed op voor te bereiden.

Gelukkig was er ook weer genoeg tijd voor wat grotere tripjes. Zo ben ik half December met Chantal richting Jervis Bay geweest, volgens het World Record Book het witste strand van de wereld. Dit was een heerlijke dag! We hebben meerdere stranden bekeken, papegaaien gevoerd en gebarbecued in een schitterend nationaal park.
Ook hebben we eindelijk een bezoekje gebracht aan de Sky Tower van Sydney. Samen met Vera, Chantal en Vera van thuis heb ik hier heerlijk drankjes gedaan met een schitterende view, waarna we nog even gezellig wat dansjes hebben gedaan op Darling Harbour.

Gold Coast
Maar toen was het tijd voor mijn reisje naar de Gold Coast. Mijn host family had me al in Nederland uitgenodigd om hier samen met hen kerst te vieren. Op donderdagmorgen vertrokken Brian en ik dan ook al heel vroeg (5 uur) met de auto voor onze 10 uur durende rit. De kinderen en Natasha zouden die middag ons na vliegen, maar omdat de honden en zoveel cadeaus mee moesten hadden Brian en ik geen andere keus dan dit hele stuk met de auto af te leggen. Gelukkig was het erg gezellig en zat de rit er zo op. We zouden verblijven bij de broer van Brian die een ontzettend grote villa met zwembad heeft. Hier hebben we ons dan ook zeker vermaakt! Het was een ware familievakantie, we zijn op een ochtend shoppen en een middag strand na niet het huis uit geweest. We hebben ons vooral vermaakt met het zwembad, veel gezelschapsspellen, eten en lezen. Ik was totaal relaxt na deze week wat ook wel een keer lekker is!
Ook was het hier natuurlijk tijd voor kerst, en ik ben blij dat ik dit heb kunnen meemaken met deze familie. We hebben een ware Aussi kerst ervan gemaakt, wat betekend: Veel cadeaus en veel eten. Het begint al de avond ervoor met een grote picknick in het park. Vervolgens wordt er voor het slapen gaan een glaasje melk met een biscuitje voor de kerstman klaargelegd, en buiten een schaaltje water en wat havermout voor de rendieren. ’s Morgens worden de kinderen wakker en heeft Santa Claus een cadeau achter gelaten op het voeteneind van het bed. Zij krijgen ook echt maar 1 cadeau van Santa, al de andere cadeaus die al dagen onder de boom liggen zijn van familie. Iedereen koopt hier een of meerdere cadeaus voor alle andere waarmee je kerst gaat vieren. Deze worden allemaal opengemaakt nadat iedereen heeft ontbeten. Ook ik had een mooie pyjama, een shirtje en een potje met gezichtsmasker van de bodyshop gekregen.
Ook het kerstdiner is hier anders. Omdat het natuurlijk warm is wordt er vooral koud eten geserveerd. Denk hierbij aan veel vis, salades en koude ham. Als toetje is het gebruikelijk om pavlova te eten, erg lekker. Iedereen was verantwoordelijk voor een van de dingen die op tafel zou verschijnen dus na de cadeaus was het een drukke bedoeling in de keuken. ’s Avonds hebben we nog een heerlijke kerstfilm gekeken, en toen was de kerst hier alweer voorbij. Tweede kerstdag bestaat hier namelijk niet. Kortom, ik heb een ontzettend leuke kerst gehad.

New Years Eve
Gelukkig waren we precies weer op tijd terug in Sydney voor New Years Eve! Als je dan toch in Australië bent is Sydney natuurlijk wel de plek waar je wilt zijn. Alle hostels waren in September ongeveer al uitverkocht of onbetaalbaar, dus Vera (mijn vriendinnetje van thuis) zou de 30e al naar mij toekomen om hier te verblijven tot 1 januari. Erg leuk dat zij nu ook mijn host family heeft leren kennen! Sophia was al meteen helemaal gek op haar, dus we zijn ’s morgens gezellig met het hele gezin gaan zwemmen. ’s Middags was het tijd om ons klaar te gaan maken, nog even snel pizza gegeten en toen rond 4 uur richting de stad om de brug te kunnen bewonderen. Het was een soort festival waar wij waren, samen met al mijn vriendinnetjes hier in Sydney, een erg grote groep! Om 9 uur was het kindervuurwerk, maar wauw wat was dit al geweldig! Tussen 9 en 12 ben ik samen met de twee Vera’s even lekker gaan dansen om vervolgens rond half 12 weer terug te gaan naar onze plek voor het grote spektakel. Het was schitterend! Op meerdere plekken zag je de grote vuurwerkshow, wauw! Het was zelfs zo mooi dat iedereen bijna vergat om elkaar een gelukkig nieuwjaar toe te wensen! Na 12 uur zijn we nog met een grote groep de stad in gegaan.
’s Morgens werd ik wakker met Vera en heb ik nog even geskyped met zowel mijn vriendinnetjes van Utrecht, Elles, en papa en mama. Daar was het op dat moment net 12 uur dus heb ook nog mooi het vuurwerk van Utrecht, Groningen en Velp kunnen bewonderen! Heel bijzonder!

’s Middags op 1 januari was het natuurlijk tijd voor de Nieuwjaarsduik, dus samen met Vera en al mijn andere vriendinnetjes hier richting Bondi gegaan en met een hele grote groep Nederlanders het Wilhelmus gezongen, waarna we met zijn allen een (frisse) duik in het water namen!

Melbourne en de Great Ocean Road
Vervolgens was het voor Vera en mij tijd om richting Central te gaan, we zouden die avond namelijk met de bus richting Melbourne vertrekken! Na een zware nacht in de bus kwamen we daar dan ook aan. Even lekker opgefrist, bijgeslapen en toen meteen de stad gaan verkennen. De eerste twee dagen was ik met Vera, maar vervolgens had ik afgesproken met 4 random Nederlanders om de Great Ocean Road te gaan rijden, de mooiste en bekendste kustweg van Australië. Een auto hadden we al gehuurd dus het was alleen nog afwachten of de groep gezellig was! En dat was het zeker! Twee dagen heel veel lol gehad met eigenlijk wild vreemde, dat is toch best bijzonder. Alle mooie plekjes van de Great Ocean Road bekeken en na deze trip besloten we zelfs om samen nog twee dagen Melbourne te verkennen. Oftewel een bijzondere week, met leuke mensen en heel veel mooie plekken!

Nu ben ik weer net twee daagjes terug. Gisteren heerlijk met Vera, Chantal en Lian richting het strand geweest en ’s avonds daar ook heerlijk pizza gegeten. Chantal vertrekt deze week voor haar reis langs de Oostkust, dus dat is wel even heel erg jammer, maar ik zie haar vast nog back in Holland!

Vandaag, na twee weken, dan toch echt weer begonnen met het normale leventje. Vanochtend met Max voor de eerste keer naar peuterzwemmen geweest. Oftewel Lisa mocht ook het zwembad in. Voelde me echt een mama, maar het was wel erg leuk!

Zo deze blog is wel weer lang genoeg. Ik hoop dat jullie weer genoten hebben van het lezen! Veel plezier daar in het koude (besneeuwde?!) Nederland en spreek jullie snel weer!

Heel veel liefs.

ps. Morgen zal ik weer even wat foto's online zetten!

Reacties

Reacties

Diny van Thiel

Ook voor jou de allerbeste wensen namens Fam. van Thiel
Alweer een leuk verhaal Lisa.

de Ohltjes

Namens ons allen wensen we je natuurlijk een mooi nieuwjaar, de eerste maanden kunnen al zeker niet stuk als ik dit allemaal lees, wat heb jij al niet allemaal beleeft en de komende maanden zal het niet minder zijn. Ik heb het prachtige vuurwerk in Sydney op TV gezien maar jij was er gewoon bij. Niet te bevatten. Blijf genieten want voor je het weet reis je weer terug naar dat kleine kikkerlandje. Dikke kus namens ons allen.

Familie Selten

hoi Lisa,
Wij wensen jou een geweldig en spannend 2017, maar volgens mij lukt dit jou al aardig. Wat een mooie verhalen, het lijkt wel een droom. Wat maak jij ontzettend veel mee, en wat is het daar toch heel anders dan hier. Lisa wat is Nederland dan toch saai, maar wij weten niet beter. Ja jij gaat de komende maanden nog veel meemaken. Ik vind het zo knap en stoer dat jij dit allemaal doet. Meid, geniet er maar volop van.
Tot schrijvens
Lieve groetjes van ons allen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active